Informatiecentrum in de StadsGalerij (ook bookshop), Oude Vest 34, 4811 HT Breda
T.: 0615561729 www.bredaphoto.nl
BredaPhoto zoekt tijdens een wereldwijde crisis naar
nieuw optimisme. Het gaat over de wereld van vandaag en over die van morgen, waar ruimte is voor
het 'samen' en niet alleen voor het 'ik'.
Deelnemende fotografen met Arctische ontwerpen zijn onder
andere:
- Evgenia Arbugaeva: Tiksi - Siberië
- Michiel Brouwer: Lapponesis - Sapmi - Zweden
- Tiina Itkonen: Inughuit - Noord-Groenland
- Yuri Kozyrev: Russia’s green exodus.
Lapponensis
Michiel Brouwer,
1985, Nederland.
Fotografieopleiding AKV|St. Joost in Breda (2005).
22 september 2012 - Boekpresentatie Lapponensis
StadsGalerij, Oude Vest 34, 4811 HT Breda
Interview met Michiel Brouwer door Edie Peters + signeren.
Brouwer verhuisde op driejarige leeftijd met zijn ouders naar
een dorpje in Noord-Zweden. In 2005 keerde hij terug naar Nederland. In een
Zweedse krant had hij een artikel gelezen over de Zweedse rassenpolitiek ten
aanzien van de Samen (Sami) in Sapmi
(Lapland). Nog voordat in
Nazi-Duitsland een destructieve rassenpolitiek werd ingevoerd, had Zweden al
een Rassenbiologisch Instituut dat tot in 1958 onderzoek bleef doen. Al die
tijd bleef de overheid streven naar een strikte scheiding tussen de Samen en
het Zweedse (of Arische) ras. In de zoektocht naar dit pure ras werden
castraties, gedwongen abortussen en grafschendingen (‘in naam der wetenschap’)
niet geschuwd. Met het project Lapponensis - the influence of Swedish race biology studeerde Brouwer in 2009 af
aan de kunstacademie. Zijn onderzoek echter, was nog niet voltooid. Met een
Mercedes 608 bus uit de jaren zeventig reed hij daarom tussen november 2010 en
maart 2011 door het winterse Sapmi om de (hedendaagse)
Samen op te zoeken en hun leven vast te leggen. Brouwer wil de uitblijvende
erkenning van het lijden van een hele bevolkingsgroep blootleggen. Drie jaar
later is Lapponesis een boek, in eigen beheer uitgebracht na een crowdfunding
project via de website Voordekunst.nl
Tiksi
Evgenia Arbugaeva, 1985, Tiksi, Siberië, Russische Federatie.
Achttien jaar na haar vertrek keert Arbugaeva naar haar
geboorteplaats Tiksi terug. Daar ontmoette zij de jonge Tanya, die haar aan
zichzelf als klein meisje doet denken. In haar serie Following the reindeer
(2008) volgde zij nomadische rendierhouders.
De kleurige beelden uit Tiksi
lijken een sprookje van besneeuwde toendra’s en groen noorderlicht, waar de
nieuwsgierige Tanya met haar rode muts (een eerbetoon aan de onderzoeker en
ontdekkingsreiziger Jacques Cousteau, held van beiden) een rondleiding geeft.
Arbugaeva toont haar geboorteplaats en hoe deze in haar herinneringen voortleeft.
Maar misschien is die herinnering wel mooier dan de werkelijkheid toestaat. Haar
inleidende woorden: “Er was eens een dag
in Siberië, aan de oevers van de Noordelijke IJszee, toen in een kleine stad
een klein meisje uit haar droom ontwaakte.”
De geschiedenis herhaalt zich. In de herfst van 2012
willen ook Tanya en haar familie Tiksi verlaten.
In de Sovjet-periode was Tiksi een belangrijk militair en
wetenschappelijk centrum met veel inwoners. Na het uiteen vallen van de Sovjet
Unie, stroomde de stad het leeg. Op jonge leeftijd vertrokken ook Arbugaeva en
haar familie.
Tiina Itkonen,
1968, Finland.
Itkonen maakt deel uit van de Helsinki School: een groep
fotografen met een scherp oog voor esthetiek, afkomstig van de Aalto
Universiteit van Helsinki.
In 1995 reisde zij voor het eerst naar Groenland en raakt
gefascineerd door de Groenlandse mythe Moeder
van de Zee, waarin zij de Inuit voor hun hebzucht en slecht gedrag door hen
de beesten waarvan zij leven te ontnemen. Itkonen verblijft daarna verschillende keren enkele weken
in plaatsen als Qaanaaq, Moriusaq en Siorapaluk op Noord-Groenland.
Inughuit leven op het ritme van het weer en de seizoenen.
Wanneer de omstandigheden dat toestaan komen zij naar buiten om te jagen,
familie te bezoeken en naar aangrenzende dorpen af te reizen. Tijdens de vier
maanden per jaar waarop het werkelijk ‘dag’ is, benutten zij alle tijd die hen
gegeven wordt. Uitrusten kan later, in de vier maanden ‘nacht’ die volgen.
Eindelijk is haar werk in Nederland geëxposeerd. Eerdere
pogingen van Museum Volkenkunde en Arctic Peoples Alert strandde. Haar boek Inughuit
/ 165 blz./ Publisher Libris, Finland 2004 / ISBN 952-91-6967-1 / jammer genoeg
uitverkocht.
Nenets op Yamal, Siberië. |
Russia’s green
exodus
Yuri Kozyrev, 1963
Russische Federatie.
Lid en medeoprichter van het fotoagentschap Noor
Voor het fotoagentschap Noor bracht hij in het kader van
het “klimaatveranderingsproject” Russia’s
green exodus, de Russische ‘terug naar het land’ beweging in beeld: mensen
die ervoor kozen zich terug te trekken in de natuur, als alternatief voor een
maatschappij waarin zij zich niet langer thuis voelden. Met tienduizenden
keerden deze mensen zich af van consumentisme, het regeringsbeleid en de
corruptie. Verspreid over Rusland wonen zij samen in communes. Al in de late
jaren tachtig raakte een kleine groep Russen geïnspireerd door het traditionele
bestaan van inheemse volken in Noord-Amerika (native Americans). Voorbeelden vonden zij in boeken en in
romantische Marlboro reclames. Socialistische idealen raakten daarbij vermengd
met religieuze retoriek. Dit tot onvrede van de overheid en de geheime
diensten, maar ook van de Russisch Orthodoxe Kerk die deze groene communes tot
op de dag van vandaag blijft veroordelen.