Tentoonstelling / Vanaf 14 december 2012 t/m 14 april 2013
Nieuwe Kerk / Gravenstraat 17 / 1012 NL Amsterdam
T.: 020 6386909 www.nieuwekerk.nl
In de Nieuwe Kerk in Amsterdam is binnenkort een tentoonstelling
te zien over de artistieke tradities van de inheemse volken van het
Noord-Amerikaanse continent (ook wel Indianen genoemd) inclusief Inuit. Aan de hand
van ruim tweehonderd kunstobjecten en gebruiksvoorwerpen uit zeven regio’s wordt
een beeld geschetst van de rijke kunst en cultuur van de volken de prairies in het
Middenwesten, de vlakten rond de Grote Meren, Californië, de Canadese westkust en
het Arctisch gebied.
In Noord-Amerika wonen meer dan vijfhonderd volken (vaak
aangeduid als stammen) met hun eigen taal, kunsttraditie (ook wel Native American Art genoemd) en cultuur.
Naast eeuwenoude voorwerpen is er werk van hedendaagse kunstenaars te zien, die
zich inspannen om kunst en cultuur door te geven.
Als startpunt van de tentoonstelling worden de eerste
contacten tussen Noord-Europeanen en Noord-Amerikaanse volken genomen. Of
daarmee de contacten met de Vikingen of die van daarvoor mee worden bedoeld, kan
pas eerst na de opening van de tentoonstelling worden gemeld. De zogeheten ‘Schaghen-brief’ uit 1626 is er te zien, die
de aankoop van Manhattan voor zestig gulden van de Iroquois zou hebben bezegeld. Onterecht wordt dit document ook wel de
‘geboorteakte’ van New York genoemd.
Of de replica van de Wampum, het verdrag
dat de Iroquois met de Nederlanders sloten, wordt tentoongesteld, welke door Tonya
Gonella Frichner (Onondaga, lid van het VN-Permanente Forum voor Inheemse
Zaken) en Jerry Thundercloud McDonald en zijn vrouw (Mohawk) op 5 april 2009 aan
de locoburgemeester van Amsterdam, Carolien Gehrels, werd aangeboden, zal
eveneens nog moeten blijken.
Iroquois worden
ook wel Haudenosaunee genoemd, een vredesverbond van (toen nog) vijf naties van
de Kanien'kehá:ka (Mohawk
Nation), Oneniote'á:ka (Oneida Nation), Ononta'kehá:ka
(Onondaga Nation), Kaion'kehá:ka (Cayuga
Nation) en Shotinontowane'á:ka
(Seneca Nation).
Verder wordt de Nederlandse (en Europese) beeldvorming
over ‘Indianen’, die in de loop der
tijd is ontstaan met de vele clichés en stereotypen, in de kerk onder de loep
genomen. Of er ook de rol van de kerk, als ook de stereotypering van ‘Eskimo’s’
aan de orde komt zal eveneens nog moeten blijken.
De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met
gastconservator David Penney, specialist op het gebied van Native American Art
en verbonden aan het National Museum of
the American Indian in Washington DC. Dit museum werd in 2004 geopend op
initiatief van het Congres van de Verenigde Staten en is een van de belangrijke
bruikleengevers van de tentoonstelling. Overige bruiklenen komen van het Peabody Museum of Archaeology and Ethnology
van de Harvard University; Minneapolis Institute of Arts, National
Museum of Natural History, Washington DC, Detroit Institute of Arts, Canadian
Museum of Civilization. Museum für
Völkerkunde in Wenen, Staatliche
Museen zu Berlin, British Museum
en het National Museums of Scotland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten